21 september 2006

OM LOGO OG MERKELAPP

Hei alle sammen!
Jeg har fått masse fine kommentarer om logoen/merkelappen jeg har laget. Noen lurer på hvor man kan få laget sånne lapper, og jeg er ikke sikker helt hvor, men vet at det finnes masse firmaer som både lager strykemerker og broderte merker til å sette i ting. Jeg lager mine selv jeg da, ved å printe ut merket på strykepapir, såkalt "Iron on" (man får kjøpt dette på f.eks. binders), og så stryker jeg det på et litt bredt vevd bånd som jeg har kjøpt på stoff & stil (bredden på båndet kommer an på åssen logoen ser ut). Jeg er grafisk designer av yrke, så jeg har derfor tilgang på en del bra programmer for å lage logo og så sette dette opp på denne måten. Men for mange kan det faktisk gå helt fint å bare bruke en eller annen versjon av photoshop eller lignende.

Noen lurer på om jeg kan lage logo til dem. Jeg tør ikke love at jeg kan lage logo til alle, men spør meg, så ser jeg har jeg har tid til akkurat da (jeg søker jobb nå og har litt tid innimellom). Da er det viktig at du selv har tenkt igjennom navn/hva det skal stå på den, og noen tanker om hva du ønsker deg.

Da jeg laget mitt merke tenkte jeg f.eks på at jeg legger ned mye sjel i de arbeidene jeg gjør, og derav navnet...jeg tenker ofte på den som skal få det jeg lager og elsker å skape, så da passet made "with love". Og siden det var love i ordet passet det å forsterke dette med et hjerte. Den stiplede linjen rundt skal illustrere stikninger, og sammen skal det merket representere det jeg lager. Jeg er enda ikke 100% sikker på om jeg kommer til å bruke akkurat den fargen jeg har valgt i denne omgangen, men den får stå som den er for nå.

Det kan være greit med noen ord om deg selv. hvem er det ditt merke skal fortelle noe om og hva? Hvilke farger representerer deg og ditt arbeide? hva driver du mest med? Strikking, søm, hekling, o.l?Finnes det former (hjerte, stjerner, kvadrater, osv.) som du liker og kunne tenke deg å ha med i logoen, eller kanskje et bilde av noe konkret (synål, trådsnelle, ol.)

Dette er ting du burde tenke litt over uansett om du lager logoen selv eller om andre gjør det for deg.

En logo som er designet og formatert riktig (her kan man spørre det stedet som skal trykke/brodere merkene om hva de vil ha) kan i teorien settes på alt. Skal sjekke 
litt rundt, men jeg vil tro at de fleste trykkerier vil kunne trykkeprodusere slike 
merker, eller henvise til hvor mankan få gjort det. (jeg lurer faktisk litt på om noen av damene inne på hobbyboden kan lage sydde merker med de kule maskinene sine? men der kommer det jo også an på om man har tid og sånn da.)

OI! dette ble kanskje litt mye, men håpe dere skjønte det.

Det er i allefall ikke vanskelig å printe ut og lage slike merker på egenhånd, bare man har logoen klar.

3 fortryllende kommentarer:

baremona sa...

Godt forklart!! Dette skal jeg jammen prøve på en gang. Takk for forklaringen :)

Anonym sa...

Jeg har akkurat kjøpt meg symaskin med broderimodul, og ettersom hva jeg har lest og funnet ut siste uken, så skal ikke det være så vanskelig å lage seg en logo eller"laget av" merkelapp. Men jeg har ikke prøvd enda for jeg har bare hatt maskinen en liten uke. Skal i allefall prøve når jeg har lært meg programvaren.

Nina sa...

Hei

Du får si ifra om du har tid og hva du evt skulle hatt for å lage noen merkelapper; jeg kan godt sende deg iron on ark for det har jeg en del av.eller du kan lage det i fil og jeg printe ut å gjøre den biten selv.

Jeg likte designen din veldig godt men istedet for hjertet ville jeg enten hatt en sommerfugl eller en engel( har tatovert en sommerfugl på meg og skal tatovere en engel med stunder) ellers har jeg vurdert en trådsnelle men jeg både syr, hekler og driver med papercraft for å gi det en samlet betegnelse.
Tar gjerne mot anbefaling på akkurat den biten, ellers vil jeg også ha Handmade with love.

klemz Nina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...