24 september 2011

Tilbake til fortiden


I dag skulle jeg egentlig ha en barnefotografering, men barnet var ikke helt i form, så vi valgte å utsette det til en annen dag. Så, da ble det prinsessetid i stede.

Jeg måtte på posten og poste noen bilder til en kunde, og jeg og prinsessebarnet tok med oss vogna og tusla opp på senteret her (gu, det er deilig å ha et lite kjøpesenter med praktisk talt alle butikkene man faktisk TRENGER i hverdagen - inkludert post og apotek). Det hang plakater på veien om loppis på en av skolene i nærheten og jeg spurte prinsessa om hun hadde lyst til det etter vi hadde vært på posten, og det ville hun jo ("mamma, jeg ælske loppemarked!").

Så vi rusla bort, og kikka litt. Prinsessen hadde sått opp med virkelig helt feil fot først i dag (lite søvn fordi hun drev og våknet hele tidne i natt, og alt for tidlig ut av loppekassa hjalp heller ikke stort), så hun ble fort litt lite samarbeidsvillig, og ville heller leke på lekeplassen som lå like ved, så da gjorde vi det en liten stund. Så ble hun enda litt mer sliten, og spurte om å få sitte i vogna.

Da så jeg mitt snitt til å spørre pent om vi kunne kikke litt mer på loppisen, og det kunne vi. Jeg oppdaget (til hennes store glede) at de solgte små begre med popcorn der, så hun fikk et sånnt et og satt i vogna og kosa seg mens jeg kikka meg litt rundt. Prinsessa sovna, og mammadamen fikk virkelig ro og fred til å kikke litt grundigere i eskene som sto rundt, og kom over et en liten bunke "pust fra fortiden". Jeg fant nemlig BLADER!!! For deg som leser denne bloggen jevnlig (eller i rykk og napp, alt etter som - jeg mener deg som har vært innom før), har du kanskje sett dette innlegget der jeg kom over kjempegamle ukeblader. Vel, denne gangen kom jeg over enda eldre blader, og en bladserie jeg ikke hadde hørt om før, men som ved litt lett googling fant ut av at eksisterte mellom 1897 til 1958.

Bladet heter URD, og var et dameblad, og ble utgitt av søstrene Anna og Cecilie Bøe. Du kan lese bittelitt mer her eller her. Gleder meg masse til å kikke nærmere på disse. Det var mange årganger i en eske, men jeg orket ikke ta med alle (da hoper det seg fort bare opp), så jeg nøyde meg med en årgang.

Jeg fant også et DAGBLADET fra 21.april 1954. DET gleder jeg meg til å kikke mer på. Og så fant jeg magazinene "billedbladet", "billedmagasinet NÅ" og et par eks av "picture post". I disse er det utrolig mange morsomme reklamer og masse gøyale artikler (i allefall er de morsomme å lese en hel generasjon etter at de ble utgitt!).

Jeg fant også tre koselige barnebøker med klassiske barnefortellinger. Så i kveld har jeg og prinsessa kost oss med snehvit og de syv dvergene på sengekanten. Kan nok hende det blir emil i morgen;).

Noen syns sikkert at dette bare er søppel, mens jeg syns jeg har funnet litt gull i dag;) Jeeei!
Er jeg heldig eller!!!










OBS! Bildene skal ikke kopieres eller benyttes under noen omstendigheter uten tillatelse fra Fotografen. © Ann Sissel Holthe // All images are copyrighted and can not be used in any way without the permission of the owner. Copyright © Ann Sissel Holthe All rights reserved

0 fortryllende kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...