05 mars 2012

Fabelaktige Photoshop


Av og til hender det at man MÅ retusjere en del på bilder man tar. Denne katten ble tatt bilde av på slutten av dagen, og pappirbakgrunnen hadde fått et par bulker og striper her og der, og for å få det utsnittet jeg ville ha, så måtte litt av annen bakgrunn også få være med. Men, jeg hadde hele tiden det bildet som jeg viser som etter-bilde i tankene når jeg fotograferte originalen. Noen vil kanskje kalle det "juks", men i min hverdag er det en nødvendighet å kunne disse tingene. Nå skal det jo sies at i enkelte tilfeller er det skikkelig fy fy med manipulering av bilder (bilder som skal dokumentere faktiske hendelser, eller som f.eks. viser skjeldne dyr - som kanskje var mailpulert inn i landskapet el. lign. DA, er det ikke så kult å jukse). Men, for motebilder og bilder som skal opp på en vegg og se pene ut, da kan man leke og orden så mye man vil etter min mening. Og, her er ikke katten endret noe annet enn litt oppskarping av øynene, så selve hovedmotivet er ikke forandret noe - bare bakgrunnen.
Her ser dere et bilde, der katten utgjør et kult motiv, der den så målbevisst er på vei mot et eller annet spennende. Men, så har du disse beina, og blomsterpottene som lissom forstyrrer hele bildet. Hva gjør man da da?



Jo, da fjerner man de momentene som ødela bildet, og får et bilde der hovedmotivet kan få spille hovedrollen. Kult ikke sant!

Nå var ikke dette akkurat noen innføring i retusj i Photoshop, men jeg hadde bare lyst å vise hva man KAN gjøre med bilder som man i utgangspunktet tror ikke er noe å spare på. Det tar litt tid å flikke på bildene på denne måten, og det beste er selvsagt å få bildet akkurat sånn som man hadde tenkt i det man trykker på utløserknappen, men av og til går ikke det, og da er det jo både bra og morro at man KAN redde et bilde man egentlig likte godt hadde ikke bare vært for.... Ikke sant;).

Hvis du nå sitter der hjemme, og har Photoshop installert på din maskin, og lurer på hvordan jeg fikk til dette, så kan jeg anbefale å søke litt på YouTube etter Photoshop tutorials. Det ligger masse opplærligsvideoer der ute, noen veldig bra, noen ikke - det ser du. Og så er det bare å øve øve øve.
Lykke til!

OBS! Bildene skal ikke kopieres eller benyttes under noen omstendigheter uten tillatelse fra Fotografen. © Ann Sissel Holthe // All images are copyrighted and can not be used in any way without the permission of the owner. Copyright © Ann Sissel Holthe All rights reserved.

4 fortryllende kommentarer:

mona sa...

Utrolig bra!! Ingen tvil om at jeg må ha photoshop og kurs i det etterhvert, står høyt på ønskelista :)

Hege Synøve Kolstad Evensen sa...

Photoshop er en gave :D Elsker det!
For en herlig TIGER katt:)
Flotte bilder!!!

Ønsker deg en fortryllende dag:)

cashmereandcamera sa...

Tusen takk dere!
Ja Photoshop er virkelig en gave! Katten er en bengaler btw;)

Roissy sa...

Wow for noen fine bilder og jeg blir ikke sliten av å si hvor fantastisk og flink du er :)))
Hilsen Roissy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...