27 november 2011

Elg før soloppgang...

Denne elgen, la oss kalle ham (eller hun - det er jeg sannelig ikke sikker på) Extremsport-Elge, ga meg og en veninnde en skikkelig støkk for livet da vi blide og fornøyde var på vei til Dogs4All i morres (0715 for å være nøyaktig). Vi kjørte - i passe tempo litt under fartsgrensa (grunnet elgfare) - og ut av ingenting kom denne karen byksende. I stede for å gjøre en rask retrett og snu da Elge så bilen komme, fant han raskt ut at HER kunne han/hun trene på sitt fantastiske trix - HOPPE OVER BIL I FART!!! Er ikke DET Ekstremsport, vet ikke jeg altså.

Men, Elge stakkar, skortet stort på talent i sin sportsgren. Så i stede for å sveve over bilen i et fantastisk sprang ala det man ser hestene gjør på sprangkonkurransene, fikk ikke stakkars Elge nok fart, og satte seg lissom litt fast på BILTAKET. Og i sin iver til å komme løs gikk ene kloven inn det lille vinduet bak (takk og lov for at den ikke bestemte seg for å kave med andre beinet - da hadde det sett mørkt ut for sjåføren). Mens alt dette fortgikk på taket på bilen var jo bremsene satt i sving for lengs, og stakkar Elge fikk lissom litt sleng forover, og landa med rumpa på min side (passasjersiden) på frontruta. Akkurat dette husker jeg ikke helt, for jeg tror jeg lukka øya og håpa på det beste jeg - hva kan man gjøre lissom!) Så spratt han lissom noen meter foran bilen, og ble sittende litt fortumla på veien foran oss.

Da vi fikk summa oss og sjekka at begge hadde det sånn nogenlunde (jeg mener BRA er vel ikke akkurat en passende betegnelse i en sånn situasjon), og fikk kommet oss ut av bilen, hadde stakkar Extremsport-Elge karret seg ned i veigrøfta....Og der ble han/hun sittende... (heldigvis, for man vil jo ikke ha en skada elg løpende rundt i svarteste skauen). Jeg fikk fiska opp kameraet og tatt noen bilder i forfjamselsen. Der sitter han/hun. Fortumla og såra. Sikkert både fysisk og psykisk. Dette stuntet hadde IKKE gått særlig bra, og Elge ser neste litt lei seg ut der han/hun sitter.

Jeg ble lei meg også. For Elge endte sine dager, der i grøfta på Nordkisa. Banka og forslått. Viltnemda var visst kort og konsis da Elge tok farvel. Så han/hun slapp heldigvis å ha det ille så alt for lenge. Stakkars Stakkars Elge!!!

Og jeg som har tatt så mange fine bilder i helga...de får dere se senere, for i dag holder det med Extremspor-Elge. Den uheldige elgen, som kondemnerte bilen til min veninne og som satte elgskrekken skikkelig hardt inn i ryggmargen på oss begge. Heldigvis var du ikke en voksen ku eller en diger okse - da er jeg redd jeg kanskje ikke hadde sittet her og skrevet dette blogginnlegget....

Så, mitt tips til deg som kjører i elgutsatte områder...KJØR S A K T E!!!! Du vet aldri om det lurer en extremsport-elg i grøftekantene.

Skjønner lissom ikke helt hva som gikk galt jeg???
Under denne rosetten av en rute satt jeg om min vneninne da vi nærmest fikk en hel elg i fanget.
Rosetten sett fra innsiden - Ikkje Braaaaa!!!
Crap!!!
Her kavet Elge inn foten sin. Og JA, det ER et hundebur du skimter inni der - med TRE hunder. Takk og lov for tette hundebur!!! Hadde det vært gitterbur her, hadde det vært glass over alle hundene.

5 fortryllende kommentarer:

Birkus sa...

Hjelpe meg for en opplevelse.
Veldig godt å les at det gikk bra med dere i bilen.
Trist med elgen, men nå har hun/han det i hvert fall ikke vondt.

cashmereandcamera sa...

Huff, ja, det var ikke morro! Er helt skjelven fortsatt jeg. Og ja, stakkars elgen. Men han slapp å vente så lenge på viltnemda da, og det var godt.

Prinsesse Mari sa...

Guri malla! Det er jo helt utrolig at det gikk så bra!

cashmereandcamera sa...

Ja, jeg tror kanskje det er dette de kaller for engelevakt?

house of hopen sa...

Fy fela min hatt! Dere hadde englevakt...Det der var nok litt av en opplevelse. Må nesten le litt også, tenk at du kom på å ta bilder! Men, du er jo "fotoman" så da må du jo levere. Ha ha. Du er utrolig dyktig på å dokumentere, og dette stuntet er ikke annet enn FANTASTISK!
Håper dere fremdeles føler dere friske og raske. En kan jo få vondter etterhvert slik jeg har forstått det!

Klem fra Solveig og takk for at du deler også slike hendelser...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...